Zakelijke teksten, groep 4-5
Leerlingen leren onderscheid maken tussen verschillende tekstsoorten, zoals eenvoudige teksten met informatie, een instructie of een mening. Ze leren inzien dat elke tekstsoort eigen tekstkenmerken heeft. Het gaat niet alleen om teksten technisch goed te kunnen lezen en te begrijpen. Ook de reflectie op teksten is een doel van het leesonderwijs. Ontwikkeling van de woordenschat blijft door de groepen heen belangrijk.
Referentieniveau Lezen: Zakelijke teksten - Algemene beschrijving en tekstkenmerken
1F (minimumniveau eind groep 8)
Kan eenvoudige teksten (informatief, betogend, reclame, verhalend) lezen over alledaagse onderwerpen en over onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld.
Kan eenvoudige teksten (informatief, betogend, reclame, verhalend) lezen over alledaagse onderwerpen en over onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld.
1S/2F (streefniveau eind groep 8)
+ minder eenvoudige teksten, ook onderwerpen die verder van de leerling afstaan.
+ minder eenvoudige teksten, ook onderwerpen die verder van de leerling afstaan.
Leerlijnen taal basisonderwijs: Gevorderde geletterdheid
Groep 4-5 |
Lees- en schrijfmotivatie |
Technisch lezen |
Spelling en interpunctie |
Begrijpend lezen |
Strategisch schrijven |
Informatieverwerving |
Leeswoordenschat |
Reflectie op geschreven taal |