Spreken, groep 6-8
In de bovenbouw houden kinderen regelmatig een presentatie in de vorm van een spreekbeurt, boekbespreking of verslag. Ze bouwen hun voordrachten steeds overzichtelijker op en brengen duidelijker onderscheid aan in hoofd- en bijzaken.
Hun presentaties worden levendiger, ze leren inspelen op de informatiebehoefte van hun publiek, kunnen vasthouden aan hun vertellijn en als het nodig is improviseren. Presentaties worden ook interactiever: kinderen nodigen hun toehoorders vaker uit om vragen te stellen. Daarnaast leren kinderen hulpmiddelen als Powerpoint of digibord te gebruiken als ondersteuning van hun presentatie.
Referentieniveau Mondelinge taalvaardigheid: Spreken - Algemene beschrijving
1F (minimumniveau eind groep 8)
Kan in eenvoudige bewoordingen een beschrijving geven, informatie geven, verslag uitbrengen, uitleg en instructie geven in alledaagse situaties in en buiten school.
Kan in eenvoudige bewoordingen een beschrijving geven, informatie geven, verslag uitbrengen, uitleg en instructie geven in alledaagse situaties in en buiten school.
1S/2F (streefniveau eind groep 8)
Kan redelijk vloeiend en helder ervaringen, gebeurtenissen, meningen, verwachtingen, gevoelens onder woorden brengen over onderwerpen uit de (beroeps)opleiding en van maatschappelijke aard.
Kan redelijk vloeiend en helder ervaringen, gebeurtenissen, meningen, verwachtingen, gevoelens onder woorden brengen over onderwerpen uit de (beroeps)opleiding en van maatschappelijke aard.
Leerlijnen taal basisonderwijs: Mondelinge communicatie
Groep 6-8 |
Deelnemen aan gesprekken |
Interactief leren |
Taalgebruik |
Woordenschat |
Begrijpend luisteren |
Vertellen en presenteren |
Reflectie op communicatie |
Reflectie op taal |