Spreken, groep 4-5
In de middenbouw krijgen kinderen regelmatig de gelegenheid een presentatie te houden. Dat kan bijvoorbeeld naar aanleiding van een gelezen boek, een onderwerp waarin ze zich hebben verdiept of een onderzoekje.
Presentaties krijgen steeds meer kop en staart. Kinderen brengen meer structuur aan in wat ze vertellen en maken daarbij gebruik van voorwerpen en geheugensteuntjes. Formuleringen worden gevarieerder in woordkeus, zinsbouw en intonatie. Kinderen krijgen bovendien meer oog voor hun publiek; zo houden ze rekening met hun achtergrondkennis.
Referentieniveau Mondelinge taalvaardigheid: Spreken - Algemene beschrijving
1F (minimumniveau eind groep 8)
Kan in eenvoudige bewoordingen een beschrijving geven, informatie geven, verslag uitbrengen, uitleg en instructie geven in alledaagse situaties in en buiten school.
Kan in eenvoudige bewoordingen een beschrijving geven, informatie geven, verslag uitbrengen, uitleg en instructie geven in alledaagse situaties in en buiten school.
1S/2F (streefniveau eind groep 8)
Kan redelijk vloeiend en helder ervaringen, gebeurtenissen, meningen, verwachtingen, gevoelens onder woorden brengen over onderwerpen uit de (beroeps)opleiding en van maatschappelijke aard.
Kan redelijk vloeiend en helder ervaringen, gebeurtenissen, meningen, verwachtingen, gevoelens onder woorden brengen over onderwerpen uit de (beroeps)opleiding en van maatschappelijke aard.
Leerlijnen taal basisonderwijs: Mondelinge communicatie
Groep 4-5 |
Deelnemen aan gesprekken |
Interactief leren |
Taalgebruik |
Woordenschat |
Begrijpend luisteren |
Vertellen en presenteren |
Reflectie op communicatie |
Reflectie op taal |