Luisteren, groep 4-5
In de middenbouw zijn er in de klas regelmatig gesprekken met kinderen in een grote of kleine kring of een groepje. In de middenbouw wordt veel voorgelezen, een zinvolle manier om begrijpend luisteren te oefenen.
Omdat kinderen vertrouwd raken met de opbouw van een verhaal, kunnen ze voorspellingen doen over het verdere verhaalverloop. Ook de woordenschat neemt toe, wat tijdens het luisteren hun verhaal- en tekstbegrip vergroot.
Kinderen leren steeds beter hun aandacht vast te houden bij een verhaal of korte informatieve presentatie. Ze begrijpen dat je met verschillende doelen kunt luisteren: om vermaakt te worden of om iets te weten te komen bijvoorbeeld. Bij informatieve presentaties is het vooraf stellen van vragen een goede manier om het luistergedrag van kinderen te sturen.
Referentieniveau Mondelinge taalvaardigheid: Luisteren - Algemene beschrijving
Kan luisteren naar eenvoudige teksten over alledaagse, concrete onderwerpen of over onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van de leerling.
Kan luisteren naar teksten over alledaagse onderwerpen, onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van de leerling of die verder van de leerling afstaan.
Leerlijnen taal basisonderwijs: Mondelinge communicatie
Groep 4-5 |
Deelnemen aan gesprekken |
Interactief leren |
Taalgebruik |
Woordenschat |
Begrijpend luisteren |
Vertellen en presenteren |
Reflectie op communicatie |
Reflectie op taal |