Schrijven, groep 1-3
Kinderen die starten op de basisschool hebben al een paar fasen van de schrijfontwikkeling doorlopen: met tekenen, krassen en krabbels maken proberen ze al op jonge leeftijd te ‘schrijven’.
In de onderbouw ontwikkelt het schrijven zich verder. Kinderen leren inzien dat woorden uit klanken bestaan die je met letters kunt weergeven. Een belangrijke stap is de overeenkomst zien tussen klanken en letters, de basis voor spellen. Door hen in hoeken, activiteiten en projecten in betekenisvolle contexten schrijfgelegenheid te geven, ontdekken ze dat schrijven een handig middel is om te communiceren. Ook ervaren ze het plezier van schrijven als expressievorm.
Referentieniveau Schrijven - Algemene beschrijving
1F (minimumniveau eind groep 8)
Kan korte, eenvoudige teksten schrijven over alledaagse onderwerpen of over onderwerpen uit de leefwereld.
Kan korte, eenvoudige teksten schrijven over alledaagse onderwerpen of over onderwerpen uit de leefwereld.
1S/2F (streefniveau eind groep 8)
+ Kan samenhangende teksten schrijven met een eenvoudige lineaire opbouw over uiteenlopende vertrouwde onderwerpen uit de (beroeps)opleiding en van maatschappelijke aard.
+ Kan samenhangende teksten schrijven met een eenvoudige lineaire opbouw over uiteenlopende vertrouwde onderwerpen uit de (beroeps)opleiding en van maatschappelijke aard.
Leerlijnen taal basisonderwijs: Geletterdheid