Spreken
Met vertellen en presenteren voor een groep werken kinderen aan hun taalvaardigheid, sociale vaardigheden, uitdrukkingsvaardigheid, denken en literaire ontwikkeling.
In de loop van het basisonderwijs kunnen kinderen steeds beter monologen (verhaal, spreekbeurt of presentatie) houden. Hun woordenschat neemt toe en ze gaan gaandeweg samenhangender vertellen en meer samengestelde zinnen gebruiken. Bovendien leren ze hun taalgebruik planmatig inzetten. Daarnaast letten ze meer op de vorm en opbouw van hun voordracht in plaats van alleen op de inhoud.
Referentieniveau Mondelinge taalvaardigheid: Spreken - Algemene beschrijving
1F (minimumniveau eind groep 8)
Kan in eenvoudige bewoordingen een beschrijving geven, informatie geven, verslag uitbrengen, uitleg en instructie geven in alledaagse situaties in en buiten school.
Kan in eenvoudige bewoordingen een beschrijving geven, informatie geven, verslag uitbrengen, uitleg en instructie geven in alledaagse situaties in en buiten school.
1S/2F (streefniveau eind groep 8)
Kan redelijk vloeiend en helder ervaringen, gebeurtenissen, meningen, verwachtingen, gevoelens onder woorden brengen over onderwerpen uit de (beroeps)opleiding en van maatschappelijke aard.
Kan redelijk vloeiend en helder ervaringen, gebeurtenissen, meningen, verwachtingen, gevoelens onder woorden brengen over onderwerpen uit de (beroeps)opleiding en van maatschappelijke aard.
Leerlijnen taal basisonderwijs: Mondelinge communicatie
Groep 1-3 | Groep 4-5 | Groep 6-8 |
Deelnemen aan gesprekken | Deelnemen aan gesprekken | Deelnemen aan gesprekken |
Interactief leren | Interactief leren | Interactief leren |
Taalgebruik | Taalgebruik | Taalgebruik |
Woordenschat | Woordenschat | Woordenschat |
Begrijpend luisteren | Begrijpend luisteren | Begrijpend luisteren |
Vertellen en presenteren | Vertellen en presenteren | Vertellen en presenteren |
Reflectie op communicatie | Reflectie op communicatie | Reflectie op communicatie |
Reflectie op taal | Reflectie op taal | Reflectie op taal |